Zobacz test Wunderlist jako nagranie ekranu komputera, w którym pokazuję wszystkie szczegóły.
Po paru tygodniach używania aplikacji Wunderlist, jestem gotowy do opisania jej najważniejszych cech, a także tego, jak sprawdziła się u mnie w praktyce.
Wunderlist
Wunderlist używałem do planowania swojego dnia i tygodnia. Nie trzymałem w nim ogromnych projektów – największe z nich miały około 40 zadań.
Rejestracja
Aplikacja w swojej podstawowej wersji jest całkowicie darmowa, dostępna jest w języku polskim, a do rejestracji wystarczy podanie imienia i nazwiska, adresu e-mail oraz hasła. Można również logować się przy użyciu swojego konta Facebook, Google lub Microsoft.
Aby się zarejestrować, wystarczy wejść na stronę wunderlist.com, a następnie kliknąć „Create Free Account”.
Wunderlist jest dostępny na większość popularnych platform – można zainstalować aplikację na komputerze w systemie Windows lub MacOS, można używać aplikacji przez przeglądarkę internetową, a także na praktycznie dowolnym urządzeniu z systemem Android, iOS, czy Windows Phone.
Ja testowałem głównie wersję „przeglądarkową” oraz telefon i tablet z Androidem.
Ekran główny
Po zalogowaniu do aplikacji naszym oczom ukazuje się spis wszystkich list zadań (po lewej, będzie to również główny ekran aplikacji mobilnej) razem z licznikiem ilości elementów, które ona zawiera, w środku możemy zobaczyć listę zadań z aktualnie wybranej listy, a po prawej stronie właściwości wybranego zadania. W aplikacji mobilnej poruszamy się między spisem list, elementami konkretnej listy oraz właściwościami konkretnego zadania.

Właściwości zadania nie są domyślnie pokazywane, a dostęp do nich mamy po dwukrotnym kliknięciu w jedno z nich.
Każde zadanie poza swoim tytułem może posiadać notatkę, termin i przypomnienie. Do zadania można również dołączać pliki (z dysku, nagrać notatkę głosową lub bezpośrednio z Dropboxa), komentować je, a także rozbijać je na mniejsze podzadania, które pojawią się jako „checklista”.
Powiadomienia
Program na różne sposoby powiadamia i przypomina o zadaniach. Na urządzeniu mobilnym wyskoczy nam powiadomienie o zbliżającym się terminie lub ustawionym przypomnieniu, tak samo w aplikacjach na Windows i MacOS oraz w wersji „przeglądarkowej”. Dodatkowo wysłany zostanie e-mail, a opcjonalnie można włączyć powiadomienia na pulpicie. Domyślnie stosowane przypomnienia można wybrać w zakładce „powiadomienia” ustawień programu.

Przekroczenie terminu zadania zostanie zasygnalizowane zmianą koloru zadania, a także ilość przeterminowanych zadań pojawia się na czerwono obok licznika ilości zadań danej listy.
Zarządzanie zadaniami
Dzięki technice „przeciągnij i upuść” możemy zadania w dowolny sposób sortować, a także przenosić między listami – działa to bardzo podobnie i bardzo intuicyjnie na wszystkich urządzeniach.
Program w żaden sposób nie sortuje domyślnie zadań dla nas, chociaż dowolną listę można w każdym momencie posortować alfabetycznie, według terminu, daty utworzenia, przydzielonej osoby lub priorytetu.

Zarządzanie zadaniami
Jeśli interesuje Cię aplikacja Wunderlist i efektywne zarządzanie zadaniami, być może zainteresują Cię również podobne tematy:
- Asana – zarządzanie zadaniami i projektami – test (alternatywa dla Wunderlist)
- Darmowe aplikacje na Androida, które usprawniają moją pracę
- Twój poziom energii – Efektywne zarządzanie czasem w ciągu dnia
- Jak zorganizować swój dzień – system organizacji
- 8 praktycznych kroków do większej produktywności
- OKR – technika skutecznego stawiania celów
- Sprawne zarządzanie projektami w życiu i w pracy
- Technika Pomodoro, czyli jak odzyskać 100% koncentrację
- Skuteczne planowanie – jak to robić i czy to ma sens?
Menu kontekstowe
Kliknięcie na zadanie prawym klawiszem lub przytrzymanie go dłużej na ekranie dotykowym wyzwala menu kontekstowe, które pozwoli nam oznaczyć jedno zadanie lub całą grupę jako wykonane, dodać lub usunąć gwiazdkę, modyfikować lub usunąć termin, a także przenieść między listami, czy usunąć.

Gwiazdki, hasztagi, wyszukiwanie
Zarządzanie zadaniami jest bardzo wygodne ze względu na dostępną opcję „gwiazdki” oraz hasztagi. Gwiazdka oznaczać może wyższy priorytet i dla zadań tak oznaczonych zostaje utworzona specjalna „wirtualna” lista zadań o nazwie „oznaczone gwiazdką”, na której pojawią się wszystkie wyróżnione w ten sposób zadania z wszystkich list. Dodatkowo zadanie takie zostanie przesunięte automatycznie na samą górę listy.

Możemy dodawać dowolną liczbę hasztagów do każdego zadania. Każdy dodany hasztag zachowuje się jak odnośnik do wyszukiwania zadań z wszystkich list, które go zawierają. Umożliwia to w bardzo wygodny sposób wiązanie nimi zadań z różnych list. Ja używałem hasztagów do oznaczania wielkości zadań klasycznymi rozmiarami koszulek – zadanie małe #S lub #XS, a duże #L lub #XL. Mogę dodatkowo dodać #Dom do wszystkich zadań, które wymagają, abym był w domu i dzięki temu bardzo szybko można je wyszukiwać.
Wyszukiwanie w Wunderlist jest bardzo szybkie i wygodne – znajdowane są zadania z wszystkich list pasujące do określonego wzorca. Wyszukiwanie posiada niestety jedną wadę – nie są znajdywane zadania, które zostały już oznaczone jako wykonane i nie da się tego włączyć żadną opcją (zobacz wątek na stronie wsparcia Wunderlist).
Na poniższym ekranie wyszukuję zadania posiadające w sobie „PR:” – mój prefiks oznaczający zadanie związane z programem internetowym.

Interfejs mobilny
Interfejs mobilny jest bardzo wygodny i przejrzysty, działa bardzo intuicyjnie i nauczenie się jego sprawnego używania zajmuje dosłownie minutę. Główny ekran to spis list zadań, z której docieramy do konkretnej listy, gdzie możemy zadania dodawać, edytować, sortować, dzielić się z innymi i przenosić między listami.
Aplikacja na bieżąco synchronizuje wszystkie zmiany, gdy więc mam włączone połączenie danych i dodam na swoim telefonie zadanie, po kilku sekundach pojawi się ono w zainstalowanym programie lub w widoku w przeglądarce.
Praca w grupie
Wunderlist w swojej darmowej wersji umożliwia pracę w grupach. Wystarczy kliknąć prawym klawiszem na dowolną listę, a następnie wybrać „Dodaj osoby”.

Naszym oczom ukaże się pytanie o adresy e-mail użytkowników i zostaną zasugerowane te, które były już używane. Zadania można przydzielać do konkretnych osób, użytkownicy są nawzajem informowani o zmianach na współdzielonych listach.

W wersji darmowej każde zadanie może mieć maksymalnie 25 podzadań, a na współdzielonej liście zadań nie możemy przypisać więcej niż 25 zadań. Płatna wersja ($4.99 za miesiąc) nie ma tych ograniczeń. W związku z tym darmowa wersja nadaje się do prowadzenia w zespole jedynie małych projektów.

Zadanie e-mail
Jeśli włączymy specjalną opcję w uprawnieniach Wunderlist uzyskamy dostęp do ciekawej funkcjonalności: wszystkie e-maile, które wyślemy na adres me@wunderlist.com zostaną automatycznie skonwertowane i dodane do naszej aplikacji jako zadanie, a treść e-maila i szczegóły będą dostępne w notatkach zadania.

Podsumowanie
Bardzo przypadł mi do gustu bardzo przyjazny i intuicyjny interfejs Wunderlist i to w każdej używanej wersji – niezależnie od systemu operacyjnego i typu urządzenia. Szkolenie z Wunderlist nie będzie potrzebne!
Jako duży plus należy odnotować, że aplikacja jest całkowicie darmowa oraz dostępna w języku polskim i możemy zainstalować ją na praktycznie dowolnym urządzeniu lub w ostateczności korzystać z interfejsu w przeglądarce.
Podobało mi się wygodne sortowanie zadań na listach oraz fakt, że Wunderlist „nie wtrąca się” do tego, jak ja sam posortowałem swoje zadania, choć oczywiście wszystkie potrzebne opcje sortowania są w razie czego pod ręką.
Gwiazdki, hasztagi i wyszukiwanie pozwalają utrzymać na listach porządek i jednocześnie nie zgubić potrzebnych zależności. Działa to bardzo szybko i intuicyjnie.
Nawet w darmowej wersji otrzymujemy możliwość pracy w grupie nad małymi projektami do 25 zadań i bardzo łatwego komunikowania się komentując konkretne zadania i dołączając do nich pliki zamiast wymieniać dziesiątki e-maili.
Aby sprawnie połączyć swoją listę zadań ze skrzynką e-mailową dostajemy bardzo przydatną funkcjonalność przesyłania e-maili na adres me@wunderlist.com, po czym zostaną automatycznie dodane i przekonwertowane na zadania na jednej z list.
Z minusów Wunderlist muszę wymienić sporadyczne problemy z synchronizacją – zdarzyło mi się uczynić pewne zmiany na listach na telefonie przy wyłączonej transmisji danych, a po jej włączeniu program miewał czasami problem z synchronizacją i nagle posiadałem dwie różne listy na dwóch różnych urządzeniach. Zdarzyło mi się to parę razy w ciągu miesiąca testowania – pomagało wylogowanie się i ponowne zalogowanie.
Drugą wadą Wunderlist, którą odkryłem jest brak opcji „kopiuj i wklej” zadań do innych programów. Chciałem wybrać parę zadań na jednej z list, a następnie przekleić je do edytora tekstu lub komunikatora internetowego i niestety nie ma takiej funkcjonalności. Program umożliwia kopiowanie zadań między listami wewnątrz programu, ale nie między różnymi programami.
Trzecią wadą, którą już wcześniej wspominałem, jest brak możliwości wyszukiwania wśród zadań już wykonanych. Niepotrzebnie zaciemnia to czasami obraz całości.
Całościowo Wunderlist jest jednak bardzo dobrą, solidną i intuicyjną aplikacją, którą każdemu z czystym sumieniem poleciłbym jako pierwszy program do zarządzania swoją listą zadań.
Jak w praktyce używałem Wunderlist
Jak wspomniałem na wstępie używałem Wunderlist do rozpisywania niewielkich projektów, a także ciągłego planowania swoich tygodni i pojedynczych dni. O tym, jak robiłem to w praktyce można zobaczyć w poniższym nagraniu, począwszy od 13:42.
Zapraszam również do wysłuchania dwóch pierwszych nagrań, które opisują szerszy system planowania zadań – planowanie dnia oraz planowanie tygodnia – dzięki temu można zobaczyć, jak używać Wunderlist w szerszym kontekście.
Używasz Wunderlist i masz jakieś komentarze?
Masz jakieś pytania?
Chcesz mi zasugerować jakieś usprawnienia do następnych artykułów i nagrań?
Zapraszam do komentowania!
Zachecajaca recenzja. Muszę przetestować w wolnej chwili
Cześć Bartek,
Witam serdecznie na blogu 🙂
Gdybyś testował to będę wdzięczny za komentarz zwrotny, jak Ci się sprawdziła ta aplikacja.
Pozdrawiam!
Artykuł konkret, mam nadzieję, że będzie więcej recenzji!
Pozdrawiam 🙂
Co z zadaniami kilkudniowymi – idzie takowe zapisać?
Idzie 🙂
Chociaż kilkudniowe zadania warto rozpisać na mniejsze kroki (są podzadania do tego) albo w ogóle podzielić na mniejsze.
Podasz przykład takiego kilkudniowego zadania?
Szkolenie „zabierające” 3pełne dni zadaniowo nie na czego rozpisywać, a dni w kalendarzu zajęte 🙂
A no, bo kalendarz i lista zadań się uzupełniają 🙂
W przyszłym tygodniu będzie o tym Usprawniator i jestem ciekawy w takim razie Twojego zdania!
Hej,
W takim razie czekam 🙂
Mi osobiście przydały by się możliwość dodawania kilkudniowych zadań – i wówczas np. jasno widzę, że dany dzień mam cały zajęty i nie planuję tam już nic więcej.
Poza tym część zadań nie ma daty – więc można by popracować nad sortowaniem. Aby apka zapamiętywała moje ustawienie zadań na liście i/lub aby zapamiętywane były preferencje sortowania (wybieram sortowanie wg terminu i następnym razem jak się loguję to mam sortowanie wg czasu dodania…)
I jeszcze jedno – zdarza mi się niechcący zaznaczyć zadanie jako wykonane (szczególnie na komórce) 😉 Może jakieś potwierdzenie po kliknięciu?
Apka wg mnie ma potencjał 🙂
Pozdrawiam: Joli
Cześć, bardzo mi przypadła do gustu aplikacja wunderlist. Jednak bardzo ważna jest dla mnie jedna funkcja- możliwość przypisania podzadań do osób pracujących w danym projkecie. Czy taka funkcje posiada wunderlist?
Cześć Aneta,
Konkretnie zadania we współdzielonej liście można przydzielać do poszczególnych osób, ale już podzadań danego zadania niestety nie. Taką funkcjonalność ma Asana i chyba Nozbe.
Z Wunderlist jest również jedna kiepskość – Microsoft ogłosił właśnie, że będzie wygaszał tę aplikację, a tworzy zespołem Wunderlista inną aplikację, która będzie blisko współpracować z Microsoft Office.
Pozdrowienia 🙂
Ciekawa aplikacja napewno przetestuję. Ja obecnie korzystam z programu „Moje Notatki” firmy Kreosoft i bardzo mi to ułatwia codzienne planowanie 🙂
Prośba o pomoc przy ustawieniach poczty.
Jak mogę przesyłać maile z poczty (safari) do skrzynki odbiorczej na Wunderlist?
Cześć!
Wejdź tu: https://www.wunderlist.com/#/preferences/account
i kliknij „dodaj adresy e-mail lub zarządzaj nimi”.
A później wyślij e-mail na adres me@wunderlist.com i już 🙂
Cześć,
używam od kilku lat todoist. Polecam przetestować 🙂
Asana i Wunderlist – też testowałem, ale ostatecznie wybór padł na todoist.